လက္မထပ္မွီ လိင္မႈကိစၥ။ ။ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ ရႈေထာင့္မွ ေလ့လာျခင္း
နိဒါန္း
ဤေဆာင္းပါးသည္ အိမ္ေထာင္မျပဳမွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းကို အျပစ္ရွိသည္ သို႔မဟုတ္ အျပစ္မရွိပါ ဟု ဆုံးျဖတ္ေပးမည့္ စာစုမဟုတ္ေပ။ လိင္မႈကိစၥကို ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ မွ မည္သို႔ နားလည္သည္ကို အၾကမ္းဖ်ဥ္း ေယ်ဘဴယ် မိတ္ဆက္ေပးလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
မည္သည့္အျမင္မွ ရာႏႈန္းျပည့္ မွန္ကန္သည္ ဟု မဆိုနိုင္ေပ။ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုအေပၚတြင္ အျမင္ ယူဆခ်က္ မ်ားစြာ ရွိနိုင္ပါသည္။ ထိုအျမင္မ်ားတြင္လည္း အားနည္းခ်က္ အားသာခ်က္ မ်ားစြာ ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရား ေဗဒ ရႈေထာင့္မွ လိင္မႈကိစၥ အေပၚ အျမင္မ်ားကို အၾကမ္းဖ်ဥ္း ေယ်ဘဴယ် နားလည္ၿပီးမွသာ မိမိလက္ခံထားေသာ မွန္သည္၊ မွားသည္ ဟူေသာ နားလည္မႈကို သုံးသပ္နိုင္ရန္ ရည္႐ြယ္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အျဖဴ သို႔မဟုတ္ အမဲ
ကိုယ့္က်င့္တရားေဗဒ ဆိုသည္မွာ အဘယ္နည္း။ ေယ်ဘဴယ် ဆိုေသာ္ ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ (ethics) ဆိုသည္မွာ မည္သည့္အရာက မွန္သည္၊ေကာင္းသည္ သို႔မဟုတ္ မည္သည့္အရာက မွားသည္၊ မေကာင္းပါ ကို ဖြင့္ဆို ဆုံးျဖတ္ သုံးသပ္ရေသာ ပညာရပ္နယ္ပယ္ ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ရာတြင္ ေကာင္းပါသည္ မွန္ပါသည္ ဟု လူအမ်ားလက္ခံထားေသာ အရာတိုင္းသည္ အမွန္တကယ္ ေကာင္းပါသလား မွန္ပါသလား သို႔မဟုတ္ လူအမ်ားလက္ခံထားေသာ မွားပါသည္ မေကာင္းပါ ဆိုေသာ အရာအားလုံးအထဲတြင္ ေကာင္းသည့္အရာမ်ား မရွိေတာ့ၿပီလား ဆိုသည္ကိုပါ လက္ခံစဥ္းစားရေသာ နယ္ပယ္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကိုယ္က်င့္တရား နယ္ပယ္ကို လိုက္စားၾကသူမ်ားသည္ အျဖဴ အမဲ သဲသဲကြဲကြဲ ရပ္တည္ရျခင္းထက္ အျဖဴထဲကအမဲ၊ အမဲထဲက အျဖဴကို ရွာေဖြရေသာေၾကာင့္ မီးခိုးေရာင္ နယ္ပယ္တြင္ ႐ုန္းကန္ေနၾကသူမ်ားဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။
ဘုရားသခင္ ႏွင့္ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ
Dennis P Hollinger ဟု ေခၚေသာ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ ပညာရွင္ က ဘုရားသခင္ႏွင့္ ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ ၏ ဆက္ႏြယ္မႈကို ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။ ၎က အခ်က္သုံးခ်က္ျဖင့္ ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။
(၁) ဘုရားသခင္သည္ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ၏ အေျခခံျဖစ္ပါသည္။ (God, the Foundation of Christian Ethics) မည္သည့္ အရာက မွန္သည္၊ မည္သည့္အရာက ေကာင္းသည္၊ မည္သည့္အရာက ပညာႏွင့္ျပည့္ဝသည္ ဟု ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ ဘုရားသခင္၏ သဘာဝ၊ ဘုရားသခင္၏ အျပဳအမူ ႏွင့္သာ ခ်ိန္ထိုးသတ္မွတ္ရန္ လိုပါသည္ ဟု ၎ကဆိုပါသည္။ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသည္ ဘုရားသခင္ထံမွ လာေသာေၾကာင့္ ေကာင္းေသာ ဘဝကို ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္း ဆိုသည္မွာ ဘုရားသခင္ ႏွင့္ မိမိအိမ္နီးနားခ်င္း အေပၚတြင္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာႏွင့္ျပည့္ဝေသာ ဘဝ ကို ေ႐ြးခ်ယ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
(၂) ဘုရားသခင္သည္ ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ၏ စံသတ္မွတ္ခ်က္ျဖစ္ပါသည္။ (God, the Norm of Christian Ethics) ဘုရားသခင္ ဖိႏွိပ္ခံရသူတို႔အေပၚ ထားေသာ တရားမွ်တျခင္းသည္ ခရစ္ယာန္တို႔နားလည္ရမည့္ တရားမွ်တျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသခင္ ခရစ္ေတာ္အားျဖင့္ ေပးေသာ ခြင့္လႊတ္ျခင္းသည္ ခရစ္ယာန္တို႔ နားလည္ က်င့္သုံးရမည့္ ခြင့္လႊတ္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။
(၃) ဘုရားသခင္ သည္ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ ၏ စြမ္းအင္ ျဖစ္ပါသည္။ (God, the Power of Christian Ethics) သန့္ရွင္းေသာ ဝိဥာဏ္ေတာ္မွ ေပးစြမ္းေသာ စြမ္းအားသတၱိျဖင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ခရစ္ယာန္ လူမႈဘဝ ကို တည္ေဆာက္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရား ဆိုသည္မွာ ဘုရားသခင္ ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ရေသာ တရားျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသခင္ကို မ်က္ႏွာမူရေသာ တရားျဖစ္ပါသည္ ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။
ေန႕စဥ္ဘဝတြင္ ေကာင္း မေကာင္းဆုံးျဖတ္ျခင္း
ကျွန်ုပ်တို့၏ ေန႕စဥ္ဘဝတြင္ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ားစြာ ခ်ေနၾကပါသည္။ အထက္တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည့္အတိုင္း ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရားသည္ ဘုရားသခင္ကို အေျခခံေသာေၾကာင့္ ေန႕စဥ္ဘဝတြင္ ေကာင္း မေကာင္း၊ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ ဘုရားသခင္၏ သဘာဝ၊ ဘုရားသခင္သာဆိုလွ်င္ မည္သို႔ ဆုံးျဖတ္မည္ ဟူေသာ သိနားလည္ျခင္းအေပၚ အေျခခံမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာ ရွိလာသည္မွာ ဘုရားသခင္ကို မည္သို႔ သိနားလည္နိုင္မည္နည္း။ ဤအေမးခြန္း၏ အေျဖအေပၚ အေျခခံ၍ ေန႕စဥ္ဘဝတြင္ ေကာင္း မေကာင္း ဆုံးျဖတ္ပုံ နားလည္ပုံမ်ား ကြဲသြားရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အနည္းဆုံး အုပ္စု သုံးမ်ိဳး ကြဲသြားနိုင္ပါသည္။
ပထမ အုပ္စုမွာ ဘုရားသခင္ကို က်မ္းစာအားျဖင့္သာ သိနိုင္ပါသည္ ဟု လက္ခံေသာ အုပ္စုျဖစ္ပါသည္။ က်မ္းစာတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ေဆာင္ရန္ ေရွာင္ရန္မ်ားသည္ ဘုရားသခင္၏ သေဘာေတာ္ပင္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေန႕စဥ္ဘဝတြင္ မည္သည့္အရာကို လုပ္သင့္သည္ မည္သည့္အရာကို မလုပ္သင့္ပါ ဟု ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ က်မ္းစာအေပၚတြင္သာ အေျခခံမည္ ဟု လက္ခံေသာ အုပ္စုျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ိဳးကို prescriptive motif ဟု ေခၚပါသည္။ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ေကာင္း မေကာင္း ဆုံးျဖတ္ရာတြင္လည္း အဆိုပါအုပ္စုသည္ က်မ္းစာ မည္သို႔ေဖာ္ျပသည္ကို အေျခခံ၍ ဆုံးျဖတ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဒုတိယ အုပ္စုမွ စဥ္းစားသည္မွာ လူသည္ ဘုရားသခင္ တနည္းအားျဖင့္ ဘုရားသေဘာကို က်မ္းစာအားျဖင့္သာပဲ သိနိုင္သည္လား ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ ဘုရားသေဘာကို က်မ္းစာအားျဖင့္သာမက စဥ္းစားဆင္ျခင္တုံတရား (reason) ျဖင့္ သိနိုင္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ ဘုရားသခင္သည္ ပင္ မူလ အေျခခံ ဆင္ျခင္တုံတရား (ultimate reason or pure reason) ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ လူသားကို မိမိပုံသ႑ာန္ေတာ္ႏွင့္ အညီ ဖန္ဆင္းသည္ ဟု ဆိုျခင္းမွာ လူသားကို မိမိကဲ့သို႔ စဥ္းစားဆင္ျခင္တုံတရား ေပးထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဆင္ျခင္တုံတရားဟု ဆိုရာ၌ ဒႆနိကေဗဒ သေဘာသက္သက္မဟုတ္ဘဲ သိပၸံနည္းက် စဥ္းစားျခင္း၊ ႐ုပ္လုံးေဖာ္ျခင္း အစရွိသည္တို႔အထိ လႊမ္းၿခဳံပါသည္။ ထိုတရားျဖင့္ ဘုရားသခင္ကိုေတြ႕နိုင္သည္ ဘုရားသေဘာကို နားလည္နိုင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္း မေကာင္းဆုံးျဖတ္ရာတြင္ ဆင္ျခင္တုံတရားျဖင့္ လည္း ဆုံးျဖတ္နိုင္ပါသည္။ ထိုသို႔ လက္ခံဆုံးျဖတ္ၾကသူမ်ားကို deliberative thinkerမ်ားဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ေကာင္း မေကာင္း ဆုံးျဖတ္ရာတြင္လည္း အဆိုပါအုပ္စုသည္ အဖက္ဖက္မွ အက်ိဳး အျပစ္မ်ားကို ခ်င့္ခ်ိန္ၿပီး ဆုံးျဖတ္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
တတိယ အုပ္စု သည္ ေကာင္း မေကာင္း ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ လ်င္ျမန္စြာ ျဖင့္ ဘုရားသခင္ကို တိုက္ရိုက္ ခ်ဥ္းကပ္ တုံ႕ျပန္ေသာ (immediate and direct response to God) နည္းကို အသုံးျပဳၾကသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ၎တို႔ကို relational motif ျဖင့္ ဆုံးျဖတ္ၾကသူမ်ားဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ အဆိုပါ အုပ္စုမွ လက္ခံသည္မွာ က်မ္းစာသည္ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္ အေသးစိတ္ လမ္းၫႊန္မႈ ေပးမည္ မဟုတ္ေပ။ ေယ်ဘဴယ်ဆန္ေသာ လမ္းၫႊန္မႉသာ ေပးပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာင္း မေကာင္း၊ လုပ္သင့္ မလုပ္သင့္ ဆုံးျဖတ္ရာတြင္ က်မ္းစာမွ ထိုကဲ့သို႔ ေဖာ္ျပထားေသာေၾကာင့္ ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဆုံးျဖတ္မည္ မဟုတ္ဘဲ၊ ခ်က္ခ်င္းတြင္ ေပၚေပါက္လာေသာ ဘုရား ႏွင့္ မိမိအၾကားက ဆက္ႏြယ္မႈ၊ မိမိႏွင့္ အျခားလူ အၾကားက ဆက္ႏြယ္မႈ ေမတၱာတရားတို႔ကို အေျခခံ၍ ဆုံးျဖတ္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ေကာင္း မေကာင္း ဆုံးျဖတ္ရာတြင္လည္း အဆိုပါအုပ္စုသည္ ဤဆက္ဆံျခင္းသည္ အျမတ္ထုတ္လိုျခင္း၊ တစ္ဖက္သတ္ လႊမ္းမိုးလိုျခင္းလား သို႔မဟုတ္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာအထဲ မွ ထြက္ေပၚလာေသာ အျပဳအမူ ဆက္ႏြယ္မႈ ဟုတ္မဟုတ္ စဥ္းစားၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
လိင္မႈ ႏွင့္ ဘဝ
လိင္မႈကိစၥသည္ ကျွန်ုပ်တို့ ဘဝအတြက္ အလြန္ပင္အေရးပါေသာ အရာျဖစ္ပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ကျွန်ုပ်တို့၏ ဘဝတြင္ ေပ်ာ္႐ႊင္မႈ ေက်နပ္မႈမ်ားကို ေဖာ္ျပေသာ အရာပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကက္သလစ္ ကိုယ္က်င့္တရားေဗဒ ပညာရွင္ ျဖစ္ေသာ Christine Gudorf က လိင္မႈကိစၥသည္ လူသားတို႔၏ ဘဝအေျခခံ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ ဦးႏွောက္အလုပ္လုပ္ပုံ အေပၚ သက္ေရာက္မႈ ရွိသကဲ့သို႔ ကျွန်ုပ်တို့ တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး မည္သို႔ နားလည္သည္၊ ကမၻာႀကီးကို မည္သို႔နားလည္သည္ကိုပါ သက္ေရာက္မႈရွိပါသည္။ ကျွန်ုပ်တို့၏ ဘဝ၊ အလုပ္အကိုင္ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ အစရွိသည္အထိပါ သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္။ ဟု ဆိုပါသည္။
တနည္းအားျဖင့္ လိင္မႈကိစၥသည္ ဘုရားသခင္ ေကာင္းခ်ီးေပးသနားေသာ အရာျဖစ္ပါသည္။ ပုံသ႑န္ေတာ္ႏွင့္အညီ ဖန္ဆင္းထားေသာ လူသားဘဝတြင္ လိင္မႈကိစၥသည္ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု အျဖစ္ပါဝင္ေနသည္မွာ မေကာင္းမႈ အျဖစ္ပုံေဖာ္ရန္ မဟုတ္ေပ။ ဘုရားသခင္၏ ရင္းႏွီးမႈ၊ သစၥာရွိမႈ၊ ခ်စ္ျမတ္နိုးမႈ ႏွင့္ ဖန္တီးမႈတို႔ကို ပုံေဖာ္ရန္ ျဖစ္ပါသည္။
Jack Dominion ဟု ေခၚေသာ ကက္သလစ္ ဓမၼဒႆန ပညာရွင္ ႏွင့္ စိတ္ပညာရွင္က လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ဇီဝေဗဒ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ တစ္ခုသာ မဟုတ္ဘဲ ထိုထက္ မ်ားစြာ ပိုသည္ဟု ဆိုပါသည္။ Jack က ဆိုသည္မွာ....
၁။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ စုံတြဲအၾကား ခႏၶာက ေျပာေသာ ဘာသာစကား တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ လိင္ဆက္ဆံေသာအခါ တစ္ဦးအတြက္ တစ္ဦး တည္ရွိေနမႈကို အခ်င္းခ်င္း ဝမ္းေျမာက္ကာ သာယာမႈကို ေဝမွ်ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုမွတစ္ဆင့္ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ျဖည့္ဆည္းေပးကာအခ်င္းခ်င္း ေက်းဇူးတင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ခ်စ္သူ ႏွစ္ဦးအၾကား တစ္ဦးကို တစ္ဦး ေက်းဇူးျပဳေသာအျပဳအမူ ျဖစ္ပါသည္။ (recurrent act of thanksgiving)
၂။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းကို ေပးေသာ အျပဳအမူျဖစ္ပါသည္။ စုံတြဲ ႏွစ္ဦး လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး ယုံၾကည္မႈ ရွိေသာ လုပ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။ ထိုယုံၾကည္မႈမွ တစ္ဆင့္ သာယာမႈကို ေဝမွ်ၾကကာ သည္တစ္ႀကိမ္မွ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ထပ္ခါထပ္ခါ ေမွ်ာ္လင့္ၾကေသာ အျပဳအမူျဖစ္ပါသည္။( recurrent act of hope)
၃။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ခြင့္လႊတ္ျခင္း ျပန္လည္သင့္ျမတ္ျခင္းကို ေပးေသာ အျပဳအမူျဖစ္ပါသည္။( an act of reconciliation )စုံတြဲမ်ားတြင္ နာက်ဥ္ရေသာ အခ်ိန္မ်ား၊ ရန္ဖက္ျဖစ္ရေသာ အခ်ိန္မ်ားရွိပါသည္။ ခြင့္လႊတ္ဖို႔ရန္ အရမ္းခက္ခဲေသာ အခ်ိန္မ်ားရွိပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ နာက်ဥ္မႈမ်ားကို ေျဖေဖ်ာက္ရန္ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး နက္နဲေသာခ်စ္ျခင္း ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္မႈ လိုအပ္ပါသည္။ ထိုသို႔ေသာ ဆက္ႏြယ္မႈသည္ လိင္မႈကိစၥမွ ရနိုင္ပါသည္။
၄။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ မိမိခ်စ္သူ ၏ လိင္မႈဆိုင္ရာ စရိုက္လကၡဏာ ကို နားလည္နိုင္ပါသည္။
၅။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ ေနာက္ထပ္ ေနာက္ထပ္ မိမိခ်စ္သူ ကို မိမိလိုအပ္ျခင္း၊ ေက်းဇူးတင္ျခင္း၊ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပေနျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ (recurrent act of personal affirmation) ဟု ၎က ဆိုပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ လိင္ဆက္ဆံျခင္း ဟု ဆိုရာတြင္ မေကာင္းမႈ တစ္ခုအျဖစ္ ပုံေဖာ္ရန္မသင့္ဘဲ ဘဝတြင္ အေရးႀကီးေသာ အခန္းက႑အျဖစ္ ဘုရားသခင္ ေကာင္းႀကီးေပးထားသည္ကို နားလည္သင့္ပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ အျမတ္ထုတ္ရန္၊ ေခါင္းပုံျဖတ္ရန္၊ ေၾကာရ႐ုံႀကံစည္ရန္၊ သာယာမႈကို တစ္ဖက္သတ္ခံစားရန္ ႏွင့္ အၾကမ္းဖက္ရန္ အတြက္ မဟုတ္ ဆိုသည္ကိုလည္း နားလည္သင့္ပါသည္။
အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း ႏွင့္ လိင္ဆက္ဆံျခင္း
ခရစ္ယာန္ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားနားလည္မႈကို အပိုင္းသုံးပိုင္းျဖင့္ နားလည္နိုင္ပါသည္။ ဓမၼသစ္ေခတ္မွ ေဖာ္ျပေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရား၊ Augustine ႏွင့္ Thomas Aquinas တို႔မွ ပုံေဖာ္ခဲ့ေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရား ႏွင့္ ႏွစ္ဆယ္ရာစုႏွင့္ ႏွောင္းပိုင္း နားလည္ေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားတို႔ ျဖစ္ပါသည္။
ဓမၼသစ္ နားလည္မႈ တြင္ လိင္မႈႏွင့္ဆိုင္ေသာ ကိုယ္က်င့္တရားဟုဆိုရာတြင္ တရားေသာ၊ အျပန္အလွန္ ေလးစားမႈရွိေသာ ဆက္ႏြယ္မႈ ျဖစ္ၿပီး အမ်ိဳးသားလႊမ္းမိုးေသာ ဝါဒကို စိန္ေခၚခဲ့ေသာ တရားျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ရွင္ေပါလု ကိုယ္တိုင္ ပါဝါ အာဏာ ကို အသုံးျပဳ၍ အဓမၼ အနိုင္အထက္ျပဳ၍ က်င့္သုံးခဲ့ေသာ လိင္ဆက္ဆံမႈကို ဆန့္က်င္ ေျပာဆိုခဲ့ပါသည္။ (ေရာမ ၁:၂၆၊ ၁ ေကာ ၆:၉၊ ၁တိ ၁:၁၀) အဆိုပါ အဖိႏွိပ္ခံ လူတန္းစားဖက္မွ ရပ္တည္ခဲ့ေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားသည္ ကံမေကာင္းစြာပင္ ေမွးမွိန္လာခဲ့ရၿပီး ေနာက္ပိုင္းအသင္းေတာ္မ်ားတြင္ အမ်ိဳးသားႀကီးစိုးေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာနားလည္္မႈ လႊမ္းမိုးခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။
ေအဒီ ၄ ရာစု မွ အစျပဳခဲ့ေသာ ဩဂတ္စတင္း ၏ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရား နားလည္မႈသည္ ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အထိ ခရစ္ယာန္ကမၻာကို လႊမ္းမိုးခဲ့ပါသည္။ ဩဂတ္စတင္းသည္ Manichaeans မာနိခိရန္ ဟူေသာ အယူဝါဒအၾကားတြင္ ခရစ္ယာန္ဓမၼအေတြးအေခၚကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ရသူ ျဖစ္ပါသည္။ မာနိခိရန္ မ်ားက အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း၊ လိင္ဆက္ဆံျခင္း သည္ မေကာင္းမႈ ဟု ယူဆၾကပါသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္မွ ဩဂတ္စတင္းက အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းသည္ ကေလးေမြးဖြားရန္ အတြက္ ျဖစ္ပါသည္။ (Marriage for the procreation) အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းသည္ သစၥာသေဘာ ကို ေဖာ္ျပခဲ့ေသာ္လည္း လိင္မႈကိစၥ ႏွင့္
ပတ္သက္လာလွ်င္ ၎သည္လည္း Manichaeans မ်ားႏွင့္ အသံတူ ခဲ့ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး ကေလးေမြးဖြားရန္အတြက္သာ ျဖစ္သည္။ ထိုကဲ့သို႔ေသာရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္သာလွ်င္ အျပစ္မွ ေရွာင္လြဲနိုင္မည္ဟု ခရစ္ယာန္ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားကို တည္ေဆာက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထိုနားလည္မႈသည္ ယခုအထိ ခရစ္ယာန္ကမၻာတြင္က်န္ရစ္ေနခဲ့ပါသည္။
စကၠရ မဂၤလာ* ႏွင့္ ေက်းဇူးေတာ္
(* စာေရးသူသည္ sacrament ကို စကၠရမဂၤလာ ဟု ျမန္မာမႈ ျပန္ဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။ စာေရးသူမွာ ကက္သလစ္ အသင္းေတာ္၊ အဂၤလီကန္အသင္းေတာ္တို႔၏ ျမန္မာမႈျပဳထားေသာ စကားလုံးအသုံးအႏႈန္း ႏွင့္ ရင္းႏွီးမႈ မရွိပါသျဖင့္ စာေရးသူ သုံးႏႈန္းေသာ စကၠရမဂၤလာ အသုံးအႏႈန္းသည္ အဆိုပါအသင္းေတာ္တို႔၏ အသုံးအႏႈန္း ႏွင့္ တူၿပီး အဓိပၸာယ္ ဆိုလိုရင္း မတူဘဲ အဆိုပါအသင္းေတာ္တို႔၏ အသုံးအႏႈန္းကို အဓိပၸာယ္တစ္လြဲေကာက္ ျဖစ္ေစခဲ့ပါက ထိုကဲ့သို႔ ရည္႐ြယ္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္သည္ကို နားလည္ေစလိုၿပီး၊အႏူးအၫြတ္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။)
ေတာမတ္စ္ အေကြးနပ္စ္ Thomas Aquinas သည္ ကက္သလစ္ ခရစ္ယာန္တို႔၏ ဦးေဆာင္ ဓမၼအေတြးအေခၚပညာရွင္ တစ္ဦးျဖစ္ပါသည္။ ၁၈၇၉ တြင္ ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး Leo XIII မွ အေကြးနပ္စ္၏ သင္ၾကားျခင္းမ်ားကို ကက္သလစ္အသင္းေတာ္၏ တရားဝင္ သင္ၾကားမႈ အျဖစ္ လက္ခံခဲ့ပါသည္။ ေတာမတ္စ္ အေကြးနပ္စ္၏ ထင္ရွားေသာ အယူအဆမ်ားမွာ Thomism ဟု ေခၚေသာ ဘုရားသခင္အေပၚ နားလည္ေသာ နားလည္မႈ၊ Natural Law ဟု ဆိုေသာ နားလည္မႈ ၊Sacramental theology ဟု ေခၚေသာ စကၠရ မဂၤလာ ႏွင့္ဆိုင္ေသာ ဓမၼသေဘာ ႏွင့္ မယ္ေတာ္ မာရိ ႏွင့္ဆိုင္ေသာ doctrine of immaculate conception of Mary ဟူေသာ ဓမၼသေဘာ ျဖစ္ပါသည္။
အေကြးနပ္စ္ က စကၠရမဂၤလာ သည္ စြမ္းအင္ရွိပါသည္။ ထိုအထဲတြင္ ေက်းဇူးေတာ္ရွိပါသည္။ ထိုေက်းဇူးေတာ္ အားျဖင့္သာ ကယ္တင္ျခင္းရသည္ ဟု ဆိုပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စကၠရ မဂၤလာ sacrament သည္ အလြန္ပင္ အေရးပါ ပါသည္။ ကယ္တင္ျခင္းရရန္ အလို႔ဌာ စကၠရမဂၤလာသည္ လိုက္နာရမည့္ အရာျဖစ္လာပါသည္။ Holy matrimony သန့္ရွင္းစြာ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္းသည္ လည္း စကၠရမဂၤလာ တစ္ပါး ျဖစ္လာပါသည္။ သန့္ရွင္းစြာ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း ဟု ဆိုရာ၌ လက္မထပ္ခင္ လိင္မႈ ဆက္ဆံျခင္း မျပဳျခင္း လည္း အပါအဝင္ ျဖစ္ပါသည္။
ဤသည္မွာ ဩဂတ္စတင္း၏ လႊမ္းမိုးမႈ ေၾကာင့္ ဟု ဆိုနိုင္သကဲ့သို႔ အေကြးနပ္စ္ ၏ Natural Law နားလည္မႈေၾကာင့္လည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။ အေကြးနပ္စ္ က Law 3 ခု ရွိသည္ဟု ဆိုပါသည္။ Eternal Law, Natural Law ႏွင့္ Divine Law ဟူ၍ ျဖစ္ပါသည္။ အေကြးနပ္စ္၏ Natural Law နားလည္မႈကို အလြယ္ဆိုရေသာ္ သဘာဝတရားႀကီးသည္ လူသားတို႔အတြက္ ဥပေဒႆ တန္းတူ ျပဌာန္းထားပါသညါ။ အဆိုပါ သဘာဝတရားႀကီးမွ ျပဌာန္းထားေသာ ဥပေဒသမ်ားကို လိုက္နာပါက သမၼာတရားကို ေတြ႕နိုင္လိမ့္မည္ ဟု နားလည္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အမ်ိဳးသားမ်ားသည္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ သဘာဝတရားျဖစ္ပါသည္ ဟု နားလည္ပါသည္။ လိင္ဆက္ဆံရျခင္း၏ ရည္႐ြယ္ခ်က္မွာ ကေလးေမြးဖြားရန္အတြက္ ဆိုသည္မွာ သဘာဝ ျဖစ္ပါသည္ ဟု နားလည္ပါသည္။ မဟုတ္လွ်င္ သဘာဝ တရား Natural Law ကို ဆန့္က်င္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကိုယ္ဝန္တားျခင္း ဖ်က္ခ်ျခင္း အစရွိသည္တို႔ကို ကက္သလစ္ အသင္းေတာ္မွ ခြင့္မျပဳျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုနည္းတူ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္လည္း စကၠရမဂၤလာကို ခ်ိဳးေဖာက္ရာ ျဖစ္ၿပီး ကယ္တင္ျခင္းလမ္းႏွင့္ ေဝးနိုင္ပါသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သဘာဝတရားႀကီး ႏွင့္ လြဲေခ်ာ္ေသာေၾကာင့္ ဟု အေကြးနပ္စ္က ယုံၾကည္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ကမၻာတြင္ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ မေကာင္း ပါ ဆိုေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားနားလည္မႈသည္ ဩဂတ္စတင္း ႏွင့္ ေတာမတ္စ္ အေကြးနပ္တို႔၏ နားလည္မႈကို အေျခခံသည္ ဟု ဆိုနိုင္ပါသည္။ မာတင္လူသာသည္ ကက္သလစ္ အသင္းေတာ္ကို ျပင္ဆင္ဖို႔ ႀကိဳးစားရင္း၊ ၎၏ ေနာက္လိုက္မ်ားသည္ ကက္သလစ္အသင္းေတာ္မွ ခြဲထြက္ကာ ပရိုတက္စတင့္ မ်ား ျဖစ္လာပါသည္။ ပရိုတက္စတင့္ မ်ားသည္ ကက္သလစ္အသင္းေတာ္မွ စကၠရမဂၤလာ ႏွစ္ပါးကို ပုံေဆာင္ေသာ မဂၤလာ (symbolic) အျဖစ္ ယူေဆာင္လာခဲ့ပါသည္။ ထို ႏွစ္ပါးမွာ ဗတၱိဇံ မဂၤလာ ႏွင့္ ပြဲေတာ္ မဂၤလာ သာ ျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္း ႏွင့္ လိင္မႈဆိုင္ရာ နားလည္မႈ
အာရွ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ေကာင္းမြန္သည့္ အခ်က္မ်ားစြာရွိသည့္ ယဥ္ေက်းမႈရွိျဖစ္ပါသည္။ သို႔ရာတြင္ အားနည္းခ်က္မ်ားလည္း မ်ားစြာရွိပါသည္။ အမ်ိဳးသားႀကီးစိုးေသာ ဝါဒ patriarchy သည္ အေနာက္တိုင္းတြင္ ထြန္းကားသကဲ့သို႔ အာရွတြင္ လည္း ထြန္းကားကာ အ႐ုပ္ဆိုးေစေသာ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္ပါသည္။
လိင္မႈ ကိစၥ ဟု ဆိုရာတြင္လည္း အမ်ိဳးသားသာလွ်င္ အသာရသည့္ အမႈကိစၥဟု နားလည္ပါသည္။ အမ်ိဳးသားႏွင့္ အမ်ိဳးသမီး လိင္မႈစပ္ရွက္ေသာ္ အျပန္အလွန္ ေလးစားသည့္ တန္းတူ ေဝမွ်သည့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ အျပဳအမူဟု နားမလည္ဘဲ အမ်ိဳးသား မွ အနိုင္ရသည္၊ အင္အားႀကီးသူမွ အသာရသည္ ဟူေသာ နားလည္မႈမ်ိဳးျဖစ္ပါသည္။
ခ်စ္ျခင္းေမတၱာမွ ေပါက္ပြါးလာေသာ တရားမွ်တေသာ အျပဳအမူ အႏွစ္သာရ အရသာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အနိုင္ယူျခင္း၊ အနိုင္ပိုင္းျခင္း စေသာ တရားမမွ်တမႈ အႏွစ္သာရဆီသို႔ ေျပာင္းလဲသြားပါသည္။ အိမ္ေထာင္သည္ ဘဝတြင္လည္း လိင္မႈကိစၥသည္ အမ်ိဳးသားကသာ တစ္ဖက္သတ္ ဆုံးျဖတ္ ဦးေဆာင္ရေသာ ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္လာပါသည္။
တန္ဖိုးဟု ဆိုရာတြင္လည္း အမ်ိဳးသမီးသည္ အိမ္ေထာင္ျပဳသည္အထိ မိမိ၏ Virgin ျဖစ္မႈကို ထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္ၿပီး အမ်ိဳးသားသည္ Virgin ျဖစ္မျဖစ္ အေရးမႀကီးေပ။ Patriarchy လႊမ္းမိုးမႈမွ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ ေနာက္ဆက္တြဲ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရား အေနျဖင့္ အမ်ိဳးသမီးသည္ အိမ္ေထာင္မျပဳခင္ လိင္ဆက္ဆံမႈ ျပဳျခင္းသည္ မေကာင္း ဟု လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းမွ လက္ခံလာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ျမန္မာ ခရစ္ယာန္ နားလည္မႈ
ခရစ္ယာန္ ဆိုသည္မွာ ျမန္မာျပည္သို႔ တစ္ျခားၿဂိဳလ္မွ ေရာက္ရွိလာခဲ့ျခင္းမဟုတ္ေပ။ ျမန္မာ့လူ႕အဖြဲ႕အစည္းမွ လူသားမ်ားမွ ခရစ္ယာန္ျဖစ္လာၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ထိုအခါ တစ္ဖက္တြင္လည္း ရွိႏွင့္ေနၿပီးေသာ လက္ခံခဲ့ၿပီးေသာ Patriarchy ယဥ္ေက်းမႈအတြင္း ကူးလူးဆက္ႏြယ္ေနရသကဲ့သို႔ အျခားတစ္ဖက္တြင္လည္း ခရစ္ယာန္ Dogmatic ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားတြင္လည္း သက္ဝင္လႈပ္ရွားရပါသည္။ အာရွ ႏွင့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈတြင္ Patriarchy သေဘာအရ တည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ လက္မထပ္ခင္ အပ်ိဳရည္ ထိန္းသိမ္းျခင္း ဓေလ့သည္ ကံအားေလ်ာ္စြာပင္ ခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ပုံသြင္းခဲ့ေသာ လက္မထပ္မီ အတူမေနရေသာ လိင္မႈဆိုင္ရာ ကိုယ္က်င့္တရားႏွင့္ ကြာျခားမႈ ႀကီးႀကီးမားမား မရွိခဲ့ေသာအခါ ျမန္မာ ခရစ္ယာန္မ်ား အၾကားတြင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း က်င့္ဝတ္ ႏွင့္ ဘာသာတရား က်င့္ဝတ္အၾကား အျပင္းအထန္ လြန္ဆြဲစရာ မလိုဘဲ ေရစုန္ေမ်ာလိုက္စရာ အေၾကာင္းျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ လက္မထပ္မီ အတူေနျခင္းသည္ပင္ ခရစ္ယာန္ ကိုယ္က်င့္တရား ေဗဒ သေဘာအရာ မေကာင္းပါ၊ အျပစ္ဟု အလြယ္တကူ လက္ခံစရာ ျဖစ္လာခဲ့ပါသည္။ တစ္ဖက္တြင္လည္း ဘာသာစကား ျပသနာ ျဖစ္ပါသည္။ မတရားေသာ ေမထုန္ ဟူေသာ ေနရာတြင္ ပို၍ တိက်ေသာ၊ မူရင္းအဓိပၸာယ္ ႏွင့္ အနီးစပ္ဆုံးတူညီေသာ စကားလုံးကို ဘာသာျပန္ဆိုနိုင္ျခင္း မရွိခဲ့ေသာအခါ လုံးေကာက္ ဖတ္တတ္ေသာ ဓေလ့ ႏွင့္ မိမိတြင္ရွိၿပီးသား ယဥ္ေက်းမႈ နားလည္မႈ အခံျဖင့္ ဆက္စပ္ေတြးေခၚ လိုက္ေသာ အခါ လက္မထပ္မီ လိင္မႈဆက္ဆံျခင္း၊ လိင္တူျခင္း ခ်စ္ႀကိဳက္ျခင္းသည္ မေကာင္းမႈ ဟု တိုက္ရိုက္လက္ခံရန္ ျဖစ္လာရျခင္းျဖစ္ပါသည္။
အျခားေသာ ရႈေထာင့္
လက္မထပ္မီ လိင္ဆက္ဆံျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အျခားေသာ ရႈေထာင့္မ်ားစြာ လည္း ရွိပါေသးသည္။ လက္မခံရျခင္း အေၾကာင္းမွာ လိင္မွတစ္ဆင့္ ကူးစက္တတ္ေသာေရာဂါမ်ား ကူးစက္ႏႈန္း ျမင့္မားလာျခင္း၊ လက္ထပ္ၿပီး အတည္တက် မျဖစ္ေသးခင္ ကေလးေမြးဖြားလာနိုင္ျခင္း၊ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ခံစားမႈ ႏုနယ္ေသးေသာ လူငယ္မ်ားအေနျဖင့္ လိင္မႈဆိုင္ရာ ခံစားမႈ ျမင့္မားလာျခင္း ႏွင့္ အိမ္ေထာင္ကြဲျခင္းႏႈန္း ျမင့္မားျခင္းေၾကာင့္ စာရိတၱပိုင္းဆိုင္ရာ အျမင္အရ လက္မထပ္မီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ မေကာင္းပါ ဟု ဆိုရျခင္းလည္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
တရားမွ်တေသာ လိင္မႈဆီသို႔
လိင္မႈဆက္ဆံျခင္းမွရလာေသာ သာယာမႈသည္ ဘုရားသခင္ လူတိုင္းကို ေပးသနားေသာ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ ေကာင္းခ်ီးမဂၤလာ ႏွင့္အတူ လူသားတို႔၏ တာဝန္ယူမႈ၊ တာဝန္ခံမႈ ႏွင့္ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာသည္ တစ္ဆက္တည္းပါလာေသာ ဝတၱရားမ်ားျဖစ္ပါသည္။ လိင္ဆက္ဆံျခင္းတြင္ တစ္ဖက္ မွ တစ္ဖက္သို႔ အရာဝတၱဳပစၥည္းသဖြယ္ ျပဳမူျခင္းသည္ ဘုရားသခင္၏ မူလရည္႐ြယ္ခ်က္ကို ဖ်က္ဆီးျခင္းျဖစ္ပါသည္။ လိင္မႈ ဆိုသည္မွာ နက္နဲေသာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ မွ ေပါက္ဖြားလာေသာ အလွပဆုံး ေဖာ္ျပမႈ တစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ လူသားတို႔သည္ လိင္မႈ ဟု ဆိုရာ၌ မူလ အႏွစ္သာရထက္ အနိုင္ယူျခင္း၊ ေခါင္းပုံျဖတ္ျခင္း၊ တန္ဖိုးမထားျခင္း တို႔ သာ ေနရာယူလာပါသည္။ လက္မထပ္မီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ မွားယြင္းပါသည္ ဟု ဆိုေသာ အျမင္၌ပင္ လိင္မႈဆက္ဆံျခင္းကို မွန္ကန္စြာ နားလည္ျခင္း မလည္ျခင္းထက္၊ အျခားေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္ မ်ားျဖင့္သာ ဤအျမင္ကို လက္ခံၾကသည္မ်ား ရွိနိုင္ပါသည္။ လိင္မႈဆိုင္ရာသည္ အသုံးခ်ခံတန္ဖိုးတစ္ခုအျဖစ္နားလည္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကယ္တင္ျခင္း ဆိုေသာ ရလာဒ္တစ္ခုရရန္ လက္မထပ္ခင္ လိင္မဆက္ဆံ ဟူေသာ တန္ဖိုးတစ္ခုကို အစားထိုးေပးျခင္း ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
ထိုနည္းတူစြာပင္ လက္မထပ္ခင္ လိင္မႈျပဳျခင္းကို လက္ခံသူမ်ားသည္လည္း မိမိ တို႔၏ လိင္မႈဆိုင္ရာမ်ားကို အလြဲသုံးစားျပဳလုပ္နိုင္သည္ ဟူေသာ သေဘာမဟုတ္ေပ။
အိမ္ေထာင္မျပဳခင္ လိင္ဆက္ဆံ သည္ ျဖစ္ေစ၊ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီးမွ လိင္ဆက္ဆံသည္ ျဖစ္ေစ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ တရားမွ်တျခင္း၊ အျပန္အလွန္ေလးစားမႈ၊ တစ္ဦးအခြင့္အေရးကို တစ္ဦးက နားလည္ျခင္း စသည္တို႔ကို လ်စ္လ်ဴရႈေသာ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ မွန္ကန္သည္ ေကာင္းမြန္သည္ ဟု မဆိုနိုင္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ခရစ္ယာန္ကိုယ္က်င့္တရား နားလည္မႈသည္ ဘုရား၊ တရား၊ ဓမၼကို အေျခခံေသာ နားလည္မႈ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။
နိဂုံး
ဤေဆာင္းပါးအစကပင္ ဤေဆာင္းပါးသည္ အိမ္ေထာင္မျပဳမွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းကို အျပစ္ရွိသည္ သို႔မဟုတ္ အျပစ္မရွိပါ ဟု ဆုံးျဖတ္ေပးမည့္ စာစုမဟုတ္ဟု ဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္ ပါသည္။ လိင္မႈကိစၥသည္ ဘုရားသခင္၏ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာ၊ ရင္းႏွီးမႈ၊ သစၥာရွိမႈႏွင့္ ဖန္တီးမႈတို႔ကို ပုံေဖာ္ရန္ ျဖစ္သည္ ကို နားလည္ၿပီး၊ ခရစ္ယာန္သမိုင္းတြင္ လက္မထပ္မွီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ အျပစ္ျဖစ္သည္ဟု မည္သို႔ ပုံေဖာ္လာခဲ့သည္ကို သိေစရန္ ေဖာ္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈမ်ိဳး (Prescriptive motif, Deliberative motif, Relational motif) ျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ ဆုံးျဖတ္သည္ ျဖစ္ပါေစ လိင္မႈ ဆက္ဆံေရးသည္ တရားမွ်တေသာ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို အေျခခံေသာဆက္ဆံေရး ျဖစ္ရန္လိုအပ္ပါသည္။
အိမ္ေထာင္မျပဳမီ လိင္ဆက္ဆံျခင္းသည္ တစ္ဖက္သတ္ ရယူလိုမႈ၊ အသုံးခ်လိဳမႈ၊ ေၾကာရ႐ုံ ႀကံစည္လိုမႈ၊ လက္တည့္စမ္းလိုမႈတို႔ ျဖင့္ လႊမ္းၿခဳံေနပါက မွန္ကန္သည္ဟု မဆိုနိုင္သကဲ့သို႔ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီးမွ လိင္ဆက္ဆံေသာ္လည္း ပစၥည္းတစ္ခုကဲ့သို႔ ျပဳမူျခင္း၊ တန္ဖိုးထားမႈမရွိျခင္း၊ သစၥာမရွိျခင္း၊ တစိဦးအခြင့္အေရး ကို တစ္ဦးကတန္ဖိုးမထားပါက မွန္ကန္သည့္ လိင္မႈဟု မဆိုနိုင္ေပ။
ထို႔အျပင္ အိမ္ေထာင္မျပဳမွီ လိင္ မဆက္ဆံျခင္းသည္ ကယ္တင္ျခင္းရရန္အတြက္ စေတးလိုက္ေသာ အစားထိုးပစၥည္းတစ္ခု၊ တန္ဖိုးလဲလွယ္လိုက္ေသာ ဘုရားသခင္၏ လက္ေဆာင္ မျဖစ္သင့္ေပ။
မီးခိုးေရာင္ ဧရိယာထဲတြင္ ႐ုန္းကန္လ်က္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ လူမႈဝန္းက်င္ လိင္မႈကိုယ္က်င့္တရားကို တည္ေဆာက္ေသာ ခရစ္ယာန္မ်ား ျဖစ္ရန္ လိုအပ္လ်က္ရွိပါေတာ့သည္။
က်မ္းကိုး
1. Dennis P Hollinger. Choosing the Good: Christian Ethics in A Complex World. Grand Rapids: Baker Academic, 2002.
2. Joe Jenkins. Contemporary Moral Issues. Oxford: Heinemann,1997.
3.Marvin M Ellison. Erotic Justice: A Liberating Ethics of Sexuality. Louisville: Westminster John Knox Press, 1996.
4.Patrick T McCormick and Russell B Connors, Jr. Facing Ethical Issues: Dimension of Character, Choices and Community. New Jersey: Paulist Press. 2002.
Credit: OIKOs Theological Articles
Comments
Post a Comment